Καμίλο Σίτε

Καμίλο Σίτε

Ο Καμίλο Σίτε (Camillo Sitte) (17 Απριλίου 1843 – 16 Νοεμβρίου 1903) ήταν Αυστριακός αρχιτέκτονας, γιος του επίσης αρχιτέκτονα Φραντς Σίτε. Γεννήθηκε και πέθανε στη Βιέννη, όπου και διαμόρφωσε τη βάση του θεωρητικού και πρακτικού έργου του. Παρόλο που εκπαιδεύτηκε στην αρχιτεκτονική, είχε ισχυρό καλλιτεχνικό υπόβαθρο και βρήκε εξέχουσα θέση ως ερευνητής και πανεπιστημακός. Ίδρυσε την Camillo Sitte Lehranstalt και την Camillo Sitte Gasse στη Βιέννη. Γιος του ήταν ο αρχιτέκτονας Σίγκφριντ Σίτε (1876–1945)[1]. Ο Σίτε διηύθυνε την Πολυτεχνική Σχολή της Βιέννης και λίγο πριν τον θάνατό του, ίδρυσε το περιοδικό Der Städtebau («Το κτίσιμο της πόλης», πρώτο τεύχος 1904)[2].

Πίνακας περιεχομένων

Έργο και θεωρία

Εργάστηκε σε μια περίοδο έντονων αλλαγών στις ευρωπαϊκές πόλεις, όπου οι οικονομικοί παράμετροι, τα δίκτυα αποχέτευσης και τα δίκτυα μεταφοράς έγιναν οι ισχυρότεροι παράγοντες επίδρασης στον σχεδιασμό της πόλης, ο πολεοδομικός προγραμματισμός της οποίας γινόταν άσκηση επί χάρτου και όχι επί τόπου στον δρόμο ή την πλατεία. Ο Σίτε έδωσε έμφαση στη δημιουργία μιας ακανόνιστης αστικής δομής με ευρύχωρες πλατείες, μνημεία και άλλα αισθητικά στοιχεία[3]

Ταξίδεψε εκτενώς σε όλη την Ευρώπη επισκεπτόμενος πόλεις στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, καθώς και την Αυστρία. Μέσα από τα ταξίδια του ο Σίτε παρατήρησε πως οι πόλεις είχαν αφεαυτού αναπτύξει και καθιερώσει ένα σύνολο αρχών με τις οποίες πίστευε ο ίδιος ότι θα έπρεπε να σχεδιάζονται οι πόλεις. Αυτές οι ιδέες βασίζονταν κυρίως στην πλατεία και συναφείς δημόσιους χώρους και παρουσιάστηκαν στο έργο του City Planning according to Artistic Principles (Πολεοδομία σύμφωνα με τις Καλλιτεχνικές Αρχές).

Το βιβλίο του ασχολείται κυρίως με επικράτηση του τεχνικού τρόπου σχεδιασμού εις βάρος παραδοσιακών καλλιτεχνικών μεθόδων. Ενώ ο Σίτε εξετάζει την απώλεια αυτών των καλλιτεχνικών μεθόδων και τεχνικών, την οποία βίωσε κατά τη διάρκεια των συχνών ταξιδιών του σε όλη την Ευρώπη, εντέλει αποδέχεται ότι απαιτούνται σύγχρονες τεχνικές στον σχεδιασμό της πόλης, με ιδιαίτερη έμφαση στην αύξηση των επιπέδων της υγιεινής και της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας[4].

Οι μοντερνιστές απέρριψαν τις ιδέες του και ο Λε Κορμπυζιέ είναι γνωστός για την συνολική απόρριψη του έργου του[5]. Παρόλα αυτά το έργο του χρησιμοποιείται συχνά ως κριτική του μοντερνιστικού κινήματος στην αρχιτεκτονική και η σημασία του τονίστηκε από το μεταμοντέρνο κίνημα της δεκαετίας του ’60[6].

Έργογραφία

  • City Planning According to Artistic Principles, 1889
  • The Birth of Modern City Planning. Dover Publications, 2006, ISBN 978-0-486-45118-3
  • Gesamtausgabe. Schriften und Projekte. Hrsg. v. Klaus Semsroth, Michael Mönninger und Christine Crasemann-Collins. 6 Bände. Böhlau, Wien 2003–2007

Παραπομπές σημειώσεις

  • 1. «Sitte, Camillo». Österreich-Lexikon. Ανακτήθηκε στις 9 Μαρτίου 2016.
  • 2. The Editors of Encyclopædia Britannica (2016). «Camillo Sitte». Encyclopædia Britannica. Ανακτήθηκε στις 10 Μαρτίου 1910.
  • 3. «Camillo Sitte». Planetizen. Ανακτήθηκε στις 10 Μαρτίου 2016.
  • 4. Kellow, Peter (Summe 2015). «Urban Design in the Footsteps of Camillo Sitte». American Arts Quarterly (New York: Newington-Cropsey Cultural Studies Center) 34 (3). Ανακτήθηκε στις 10 Μαρτίου 2016.
  • 5. «Camillo Sitte (1843-1903)». Visions 2200: A Perspective on the Future. Ανακτήθηκε στις 10 Μαρτίου 2016.
  • 6. «Camillo Sitte». Αrchinform.net. Ανακτήθηκε στις 9 Μαρτίου 2016.

Εξωτερικοί σύνδεσμοι

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s